Ga naar de hoofdinhoud
Historische prent

Topstukken

Elk object heeft deze classificatie op geheel eigen wijze verdiend. Vanwege zijn revolutionaire rol in de scheepvaart. Omdat het een stille getuige is van een belangrijk moment in de maritieme geschiedenis. Of omdat het gewoon van topkwaliteit is.

Onderdeel van ons topstuk de Mataró-model
Detail Mataró-model

Wat de nachtwacht is voor het Rijksmuseum, is het Mataró-model voor ons

Geheimzinnig, een rijke bron van kennis en van ongekende schoonheid. Dit oudste scheepsmodel van Europa is meer dan 600 jaar oud en met uiterste nauwkeurigheid gemaakt

Roerkop van een zeeschip, topstuk van het museum
Detail Roerkop

Alleen Nederlandse scheepvaart kende dit soort uitbundige scheepssier. Deze roerkop is een van de oudste die we hebben en de allergrootste.

VOC kaart van Bleu

Deze kaart van meestercartograaf Joan Blaeu is onderdeel van de Corpus Christi Collectie. Een verzameling VOC-kaarten die 300 jaar lang verborgen lag.

De tas van Caland

Wat doet zo’n gewone tas tussen de topstukken? Sommige objecten onthullen pas hun waarde als je het verhaal erachter kent.

Penschilderij van Van de Velde

De penschilderingen van de zeventiende-eeuwse Willem van de Velde de Oude waren in zijn tijd al wereldberoemd. Geen van zijn vele volgelingen haalde de kwaliteit van de meester, niet in de detaillering, noch in verfijning en accuratesse. Elk detail klopt.

Greathead reddingboot

Eeuwenlang wist de zeeman zo goed als zeker dat er geen redden aan was, als zijn schip in nood kwam en ten onder ging.

Bezoeker bewondert het Mataró-model

Een multifunctioneel schip dat niet voor niets een Zwitsers zakmes wordt genoemd. Een voorbeeld bij uitstek van de innovatieve offshore-industrie waar Nederland wereldberoemd om is.

Sommige objecten onthullen hun waarde als je het verhaal erachter kent.

Een scheepsmodel die twee identieke schepen weergeeft

Boek tickets