Offshore ship Aegir
Een kraanschip, een pijpenlegger én een constructieschip ineen. Een multifunctioneel schip dat niet voor niets een Zwitsers zakmes wordt genoemd. Een voorbeeld bij uitstek van de innovatieve offshore-industrie waar Nederland wereldberoemd om is.
Het Nederlandse bedrijf Heerema Marine Contractors (HMC) is al tientallen jaren wereldmarktleider in de heavyliftingsector in de offshore-industrie. De vloot omvat de grootste kraanschepen ter wereld, uitgerust om olie- en gasboorplatforms te installeren in ’s werelds ruigste zeeën en om pijpleidingen te leggen in zeer diep water. De ‘Aegir’, gedoopt in september 2013, is een zogenoemde deep water construction vessel.
Dit is de industrie waar Nederland wereldberoemd om is
Het schip wordt ingezet om pijpleidingen en andere infrastructuur op de zeebodem aan te leggen. Het eerste project dat het schip uitvoerde, was in de Golf van Mexico. Daar installeerde het leidingen die vanaf de bron, op een diepte van twee kilometer, de olie naar de oppervlakte voeren. Net als de grotere schepen van HMC beschikt ook de ‘Aegir’ over een kraan, maar deze is met een capaciteit van 4000 ton naar offshoremaatstaven bescheiden. Hij is dan ook vooral bedoeld om de pijplegtoren te bedienen. De pijpleidingen die het schip meeneemt, zijn opgerold op grote spoelen, die het met de kraan aan boord hijst en afrolt. Doordat de spoelen verwisselbaar zijn, kan het schip lange tijd achtereen op zee blijven werken, terwijl supportschepen nieuwe spoelen aanleveren. Dankzij een dynamic positioningsystem (DP) met zeven schroeven blijft het schip nauwkeurig op zijn plaats om het precisiewerk uit te voeren. Voorts is het schip uitgerust met remotely operated vehicles: robots die vanaf het schip bestuurd worden om op de bodem van de oceaan te lassen, snijden en ander installatiewerk te verrichten.
State of the art
Hierbij wordt zulke geavanceerde techniek gebruikt, dat deze vaak wordt vergeleken met de ruimtevaart. Het schip herbergt genoeg één- en tweepersoonshutten om tot 305 mensen te huisvesten. Aangezien zij altijd langere tijd op zee verkeren, zijn er aan boord faciliteiten als een fitnessruimte, een bioscoopzaaltje en een (alcoholvrije) bar. Het Maritiem Museum hecht grote waarde aan dit model, dat in 2014 speciaal voor het museum gemaakt is. De ‘Aegir’ is de huidige state of the art in de zeer belangrijke offshoresector, die mede door toedoen van Heerema in de laatste vijftig jaar tot grote wasdom is gekomen.