Ga naar de hoofdinhoud
Welkom aan boord

Schepen te gast

In onze museumhaven ontdek je uniek varend erfgoed. Je vindt er onze eigen schepen en kranen, maar we nodigen ook regelmatig andere schepen uit. Van tallships tot vissersschip, van een solarboot tot patrouillevaartuig.

25 en 26 mei: Reddingbootweekend van de KNRM

Het Maritiem Museum Rotterdam staat stil bij het 200-jarig bestaan van het KNRM met een tijdelijke mini-tentoonstelling en meerdere activiteiten. Op 25 en 26 mei zijn de reddingboten 'Dolphin', 'Koningin Juliana' , 'Johanna Louisa' en 'Van Rietschoten' te bezoeken van 12:00-16:00u.

Deze Engelse reddingboot uit 1965 was het eerste Clyde Class schip waarbij de bemanning 24/7 aan boord bleef en de eerste dubbelwandige, stalen reddingsboot.

Het ontwerp kwam voort uit een 10-jarig onderzoek en vertegenwoordigde een radicale verandering bij het reddingwezen. Na 22 jaar als reddingsboot ‘Charles H Barrett’ is ze in 1990 uit de vaart genomen en in 2002 is verkocht aan een Nederlandse eigenaar. Het schip werd omgedoopt tot ‘Dolphin’ en verbouwd tot een privé en charter schip.

In 1963 komt reddingboot ‘Koningin Juliana’ in dienst bij de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM).

Dit type reddingboot was sneller, betrouwbaarder en veiliger dan eerdere roei- en stoomreddingboten. Daarnaast beter te manoeuvreren door de dubbele roeren. Vanaf de jaren tachtig worden ook dit soort reddingboten ingehaald door technologische ontwikkelingen en vervangen door nog snellere reddingboten. Ondanks 30 jaar dienst op een van de drukste vaarroutes van Nederland – de Nieuwe Maas – verkeert de ‘Koningin Juliana’ nog in een uitstekende staat.

In de 25 jaar dat de reddingboot ‘Johanna Louisa’ dienst deed (1968-1993) op het reddingstation IJmuiden, was het betrokken bij veel reddingen.

Inmiddels doet de reddingboot dienst als public relations reddingboot voor de KNRM. Want met zo’n bijzondere reddingboot blijft het een indringende kennismaking bieden met het reddingwerk op zee. De ‘Johanna Louisa’ is een zelf richtende reddingboot van de zogenaamde Carlot-klasse, waarvan er sinds 1960 vijf zijn gebouwd voor de toenmalige Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij

Deze uit Denemarken afkomstige eiken strandreddingboot ging vanaf Texel het water in onder de naam ‘Eierland’.

Door de jaren heen zou deze strandmotorreddingboot nog twee keer van naam veranderen. De ‘Van Rietschoten’ werd tot 1980- ingezet als reddingboot vanuit de Waddeneilanden, Den Helder en Harlingen. Ook werd de reddingboot gemoderniseerd en uitgerust met radar, radarantenne en reen radarreflector. Later werden ook in Nederland motorstrandreddingboten gebouwd, maar dan van teak. Pas in de jaren negentig werden deze reddingsloepen stapsgewijs vervangen door rib’s.

Altijd te gast in onze museumhaven

In de Maritiem Museum Haven vind je ook schepen die een groot deel van het jaar te gast zijn. Deze zijn meestal niet toegankelijk voor onze bezoekers, maar wel te bewonderen vanaf de steiger en de kade.

De HELENA is het vaste gastschip in onze museumhaven.

Dit is het oudste, nog zeilende binnenvaartschip van Nederland in authentieke staat. De HELENA is een prachtschip om te zien vanaf de steiger. Wil je het schip van binnen bekijken? Dan is een vaartocht een aanrader.

Deze varende supermarkt uit 1962 is een begrip bij de Nederlandse binnenvaart en het summum van de parlevinkercultuur in Nederland.

Vroeger deed de schippers en schippersvrouwen hun boodschappen vanaf hun eigen schip, want om het schip stil te leggen voor boodschappen daar was er geen tijd voor. Eigenaar Wim van Hooren is een bekende in het schipperswereldje, tot 2008 voer hij rond met zijn parlevinker als supermarkteigenaar en nu struint hij de Nederlandse wateren en nautische evenementen af.

Wim van Horen in zijn parlevinker

De HUGO werd in 1929 voor Duitse opdrachtgevers gebouwd door C.V. Scheepswerf en Machinefabriek v/h Botje & Ensing & Co te Groningen.

Deze stoomsleper heeft haar hele beroepsmatige periode als havensleepboot ‘HUGO HEDRICH’ dienst gedaan in de haven van Hamburg. In 1977 is de sleper naar Nederland teruggehaald en in 1985 aangekocht door A de Leeuw te Voorburg, inmiddels Zaandam. Door deze eigenaar is de HUGO na een jarenlange restauratie weer in de vaart gebracht. Inmiddels is de ‘HUGO’ eigendom van Sven van der Vorm en zijn de activiteiten ondergebracht in de Stichting Stoomsleepboot de ‘Hugo’.

Het Maritiem Museum is het historische hart van het Maritiem District, het gebied midden in de binnenstad, waar de Rotterdamse haven ooit begon. Op deze plek staan high-rise en maritieme historie naast elkaar. Je vindt hier uniek varend erfgoed en activiteiten op en om het water, aan een wolkenkrabbend waterfront.

Museumhaven
Boek tickets