Maritieme passie in zes portretten

We hebben aan zes mensen gevraagd om hun maritieme verhaal – hun passie voor de zee – met ons te delen.

Wat drijft hen? Wat maakt dat hun hart sneller gaat kloppen wanneer ze op het water zijn? Waarom hebben ze gekozen voor een leven dat zo nauw verbonden is met de zee?

Hun unieke maritieme ervaringen geven ons een boeiend inzicht in de diversiteit en diepte van de relatie tussen mens en zee.

Als maritiem museum maken we de vaak onzichtbare maritieme wereld zichtbaar en inspireren we steeds weer nieuwe generaties om voorbij de horizon te kijken. Dat doen we met eigentijdse tentoonstellingen en evenementen. Door verhalen te delen, maar ook nieuwe verhalen op te halen, die het huidige menselijke perspectief op de maritieme wereld weergeven.

150 jaar Maritiem Museum Rotterdam

Wat heeft de geschiedenis ons gebracht en geleerd? Hoe bouwen wij aan de toekomst met de kennis van weleer? Wie zijn alle mensen die de Rotterdamse haven, Rotterdam als stad, de Rotterdamse maritieme sector groot maken?

Wij vertellen hun geschiedenis, wij houden hun verhalen levend en bewaren hun objecten.

En wat zie jij? Welk verhaal mag niet ontbreken?

Het thema van dit bijzondere jubileumjaar is ‘Wat zie jij?’ – een uitnodiging om met een frisse blik te kijken naar de impact van de maritieme wereld op ons dagelijks leven.

We willen ook jouw persoonlijke verbinding met het museum vieren. Deel jouw eigen maritieme herinneringen met ons door ze in te sturen, en wie weet worden ze toegevoegd aan de schat aan ervaringen die onze jubileumwebsite kenmerkt.

Bezoek nu onze Jubileumwebsite

Videoproductie door Thiemo van Dam, Austen Ferry & Ruben Broekhuis.