Ga naar de hoofdinhoud

Willem van de Velde de Oude

Of de penschilderijen en de schetsen van Willem van de Velde de Oude gerekend moeten worden tot de kunst, daar lopen de meningen in de loop van de eeuwen over uiteen. In zijn eigen tijd is daar geen twijfel over en worden ze zeer gewaardeerd: Van de Velde verdient met zijn schilderijen evenveel als Rembrandt! Onder zijn clientèle bevinden zich nationale en internationale kunstverzamelaars en bestuurders uit maritieme kringen, zoals Cosimo de’ Medici, Leopoldo de’ Medici en de Amsterdamse Admiraliteit.

In 1672, als hij zowel privé als zakelijk een moeilijke tijd heeft, reist Willem van de Velde de Oude samen met zijn zoon naar Engeland, op zoek naar werk. Hij krijgt er al snel grote opdrachten van de Britse vorst Charles II als ook van James, Duke of York (de latere koning James II). Vader én zoon worden bovendien tegen een vast jaarsalaris door de vorst ingehuurd om schetsen te maken (Willem van de Velde de Oude) en daarvan schilderijen te vervaardigen (Willem van de Velde de Jonge). Daarnaast krijgen zij een eigen atelier in Queens House, nu onderdeel van het National Maritime Museum (Greenwich). Volop erkenning dus voor het vakmanschap van Van de Velde de Oude.

In de huidige tijd staat Willem van de Velde de Jonge te boek als dé grote maritieme schilder. Voor maritieme kenners is de waarde van het werk van de Oude groter. “Kunst is een taal, die wordt verstaan door diegene die ernaar luistert”, wordt wel gezegd, en de taal van Willem van de Velde de Oude wordt door hen begrepen. Hij vertelt op ongeëvenaard exacte en betrouwbare manier over de zeventiende-eeuwse scheepvaart – van oorlogsschip tot binnenvaartschip en van zeeslag tot watersportevenement. Dankzij zijn penschilderijen en schetsen hebben we een zeer gedetailleerd beeld van de maritieme wereld in de tweede helft van de zeventiende eeuw.

In de tentoonstelling 'Maritieme Meesterwerken' waren diverse penschilderijen en schetsen te zien.

Hoor meer

Beluister een fragment van de audiotour die bij de tentoonstelling hoort:

00:00:00 / 00:00:00
Riviergezicht. Penschilderij op paneel door Willem van de Velde de Oude (1611 - 1693). Collectie Maritiem Museum Rotterdam
Slag om de Sont (ca. 1660). Penschilderij op paneel door Willem van de Velde de Oude (1611 - 1693).
De Eendracht en andere schepen onder zeil of ten anker (1668). Penschilderij op doek door Willem van de Velde de Oude (1611 - 1693). Collectie Maritiem Museum Rotterdam.
Boek tickets