
Boek: Hoge golven, diepe dalen
De scheepswerven die in de jaren ’80 ten onder gingen, stamden uit de negentiende eeuw. Ze waren een product van de industrialisatie, maar ook van de koloniale expansie. Nederland had vanwege zijn belangen in Nederlands-Indië een grote koopvaardijvloot nodig, die grotendeels in eigen land werd gebouwd.
Toen Indonesië na 1945 onafhankelijk werd, verloren met de grote scheepvaartmaatschappijen ook de grote scheepswerven hun functie. Tot in de jaren 60 bleven ze overeind met de bouw van tankers, maar de concurrentie uit lagelonenlanden was te sterk.
Een wereldspeler
Vandaag de dag bouwt Nederland geen kolossale tankers en containerschepen meer, maar is het land uitgegroeid tot een wereldspeler in technisch hoogwaardige en complexe scheepsbouw. In dit boek wordt de transitie beschreven van een traditionele negentiende-eeuwse industrie naar een moderne bedrijfstak waar hoogopgeleide technici en geavanceerde technologie een hoofdrol spelen.


Hoge Golven, Diepe Dalen
Hoge Golven, Diepe Dalen is een boek gebaseerd op een omvangrijk onderzoeksproject naar de geschiedenis van de moderne scheepsbouw in Nederland en biedt een unieke blik op de economische, sociale en technologische veranderingen die deze sector hebben gevormd.
Nu te koop de museumshop!
Ontdek het nieuwe boek ‘Hoge golven, diepe dalen’ van Hein Klemann over de Nederlandse scheepsbouw van 1870 tot 2020. Verkrijgbaar vanaf 6 maart.
Nu voor 45 euro.
Nederlands | Hardcover | ISBN: 9789462626232 | 256 pagina's
