Ga naar de hoofdinhoud

"Kijk naar wat mensen nodig hebben om te floreren"

De kwaliteiten van je mensen op de juiste manier inzetten is een van de belangrijkste voorwaarden voor effectief personeelsbeleid. En dat geldt bij het Maritiem Museum Rotterdam niet alleen voor de medewerkers die in dienst zijn, maar ook voor het vrijwilligersbeleid. Door een samenwerking met Pameijer, een organisatie die personen met een afstand tot de arbeidsmarkt op weg helpt en begeleidt, kan het museum mensen inzetten voor taken die tot nu toe niet uitgevoerd konden worden.

Samenwerking Pameijer en Maritiem Museum

De samenwerking met Pameijer startte in 2021 en inmiddels zijn dertien personen verbonden aan het Maritiem Museum. Zij krijgen daarbij ondersteuning van een begeleider die de handen ineenslaat met de vrijwilligerscoördinator. Hierdoor is een uniek teamverband ontstaan dat het museum veel brengt.

“In een krappe arbeidsmarkt met daarbij een continue vraag naar vrijwilligers kunnen niet alle wensen van het museum ook daadwerkelijk uitgevoerd worden”, zegt begeleider Bas van Ham. “Als je tijd neemt om te kijken naar de kwaliteiten van mensen, kun je meer halen uit vrijwilligers en werknemers. Het gaat om matchen van taken en kwaliteiten. Dat vraagt ook iets van het museum, vooruit is daarbij niet altijd rechtdoor.”

Spannend
Hoewel de ervaringen van zowel de vrijwilligers als het museum positief zijn, is het weleens spannend. “Wat je nodig hebt is de bereidheid om opnieuw te kijken naar hoe functies zijn ingericht en hoe dat wellicht anders ingevuld kan worden. Taak en mens moeten bij elkaar passen. Als functies en taken soms al jaren op een bepaalde manier zijn georganiseerd kan het je veel opleveren om daar eens opnieuw naar te kijken.” Volgens Van Ham is het enige verschil dat je nu let op maatwerk. En als je dat goed doet, levert het iets op voor zowel zijn cliënten als de werkgever. De nadruk ligt op het ontdekken en inzetten van iemands talent. Zoals een cliënt zegt: “Voor een bepaalde functie moet je zeven dingen kunnen, ik kan er drie en leer misschien een vierde.”

Anders kijken
Dat deze aanpak werkt, blijkt uit de doorstroming van de deelnemers naar de arbeidsmarkt. Recent is een van de vrijwilligers in dienst getreden bij het technische team van het museum. “Zo zie je dat je altijd moet kijken naar wat mensen nodig hebben om te floreren. In deze krappe arbeidsmarkt schreeuwen bedrijven om mensen. Die zijn er wel, maar je moet als bedrijf of organisatie soms even anders kijken. Dan zijn ze heus wel te vinden.”

Vooruit is niet altijd rechtdoor

Lessen leren
Op de vraag wat de grootste uitdaging is, kan Van Ham direct antwoord geven. “Je moet de mensen vanuit Pameijer niet zien als een afdeling binnen het museum. Ze zijn onderdeel van de organisatie. En passend werk wil niet zeggen dat daar alleen ‘klusjes’ naartoe gaan. Ze ondersteunen bijvoorbeeld ook de afdeling Educatie in de voorbereidingen van lessen aan scholen en kunnen daarin ook goed meedenken. Dan snijdt het mes aan twee kanten. Er is nooit één recept voor succes. We gaan gelijk op in de samenwerking. Hobbels nemen we samen en we zijn goed onderweg.”

Boek tickets