Ga naar de hoofdinhoud

De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?

De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?

De Nederlandse overheid pompte in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw enorm veel geld in de Nederlandse scheepsbouw. In totaal een kleine drie miljard gulden – omgerekend zo’n anderhalf miljard euro. Niet zozeer om die werven te helpen, maar vooral om ervoor te zorgen dat duizenden mensen hun baan zouden houden. Voorwaarde was dat die werven samen zouden gaan als één bedrijf. Wat niet werkte. De werven van toen waren als kat en hond. Ze wilden helemaal niet samenwerken. Het was verspild geld dus. Dat leidde ertoe dat daarna de overheid heel terughoudend werd met het geld geven aan particuliere bedrijven. Inmiddels is dat veranderd en ligt er een sectoragenda met de titel No guts, no Hollands glorie. De maritieme sector staat weer volop in de aandacht. Die agenda heeft drie kernpunten: ons land moet bestand zijn tegen de stijging van de zeespiegel, de energietransitie van fossiele brandstof naar duurzame energie moet sneller en we willen economisch en militair minder afhankelijk worden van de rest van de wereld. 

0:00 0:00
  • Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
  • Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
  • Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
  • De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
  • Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
  • De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
  • De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
  • Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
  • Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
  • Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
  • De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
  • De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?