Ga naar de hoofdinhoud

Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?

Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?

Schepen die groter werden, kregen vaak een grotere romp om meer lading te kunnen vervoeren. Zo waren de kosten van transport per product lager. Het bouwen van zo’n grotere romp was relatief simpel. Plat gezegd komt het neer op het meters lassen van stalen platen. De delen van het schip die moeilijker waren om te bouwen, zoals de machinekamer en besturingsinstallaties, werden juist niet veel groter of ingewikkelder. Vanwege haar kennis had de Nederlandse scheepsbouw een streepje voor op de meer complexe onderdelen, maar het lassen van de romp kon vaak ook prima ergens anders gedaan worden. Bovendien investeerden Nederlandse scheepsbouwers onvoldoende in technologie om het productiewerk met minder arbeiders te kunnen verrichten. Met de hoge Nederlandse lonen werd het laswerk dus steeds duurder. Het werd daardoor lastig concurreren met scheepswerven in landen met de lagere lonen.

0:00 0:00
  • Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
  • Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
  • Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
  • De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
  • Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
  • De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
  • De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
  • Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
  • Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
  • Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
  • De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
  • De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?