De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
Door de industriële revolutie in de negentiende eeuw was de wereld rond de eeuwwisseling in een technologische stroomversnelling gekomen. In de scheepsbouw betekende dat steeds grotere en modernere werven, nieuwe technologieën als de stoommachine en de dieselmotor, maar ook een steeds grotere rol van wetenschappelijke kennis bij het ontwerpen van schepen. In Nederland had het technisch onderwijssysteem moeite met het bijhouden van al die veranderingen. Ondertussen moesten de werven wel voldoen aan de vraag naar steeds modernere en grotere schepen die de scheepvaartbedrijven bestelden. Maar hoe kwamen bouwers dán aan hun kennis? Veel praktijkkennis werd vooral overgedragen op de werf zelf, tegelijkertijd deelden technici onderling hun kennis in organisaties die bestaan tot op de dag van vandaag. Denk aan een beroepsorganisatie die toen bekend stond als de Vereniging voor Technici op Scheepvaartgebied. En hier in Rotterdam werd het Nationaal Technisch Scheepvaart Museum een bruisend middelpunt waar scheepsbouwers en toekomstige scheepsbouwers hun kennis ophaalden. Een tijdschrift als Schip en Werf zorgde voor de verspreiding van de nieuwste kennis op scheepsbouwgebied. De Technische Hoogeschool in Delft en het Nederlandsch Scheepsbouwkundig Proefstation in Wageningen, nu wereldwijd bekend als MARIN, waren de belangrijkste wetenschappelijke kennisbronnen.
-
Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
-
Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
-
Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
-
De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
-
Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
-
De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
-
De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
-
Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
-
Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
-
Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
-
De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
-
De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?