De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
Hoewel de scheepsreparatie nog redelijk draaide, was dit niet genoeg om de dalende opbrengsten uit het bouwen van nieuwe schepen op te vangen. Werven keken daarom ook naar andere markten. Zij hoopten dat daar nog weinig concurrentie was en ze dus goede resultaten konden boeken. Voorbeelden waren vergelijkbare activiteiten zoals de bouw van schepen en installaties voor de offshore industrie, maar ook veel zogenaamde landactiviteiten. Hier werden producten gemaakt voor markten die niet of nauwelijks iets met scheepsbouw te maken hadden. Denk aan cv-radiatoren, bouwelementen voor scholen en kernreactoren. Toen het scheepsbouwconcern Rijn-Schelde-Verolme in de jaren na de oliecrisis van 1973 haar schepen niet meer verkocht kreeg, richtte het zelfs een eigen scheepvaartonderneming op om zelf met de schepen te gaan varen. Deze strategieën waren lang niet altijd succesvol en bleken ook niet de oplossing om de werven overeind te houden.
-
Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
-
Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
-
Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
-
De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
-
Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
-
De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
-
De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
-
Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
-
Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
-
Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
-
De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
-
De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?