Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
De scheepswerven die konden voldoen aan de vraag naar moderne schepen, hadden niet alleen ruimte nodig om de vaak grotere schepen te maken. Het bouwen in ijzer en staal en het gebruik van machines vergden ook een andere logistiek. Dit gold zowel in de arbeidsprocessen of bewerking van de bouwmaterialen als in de inrichting van het werfterrein. Hier bestond een groot onderling verband tussen. De mechanisering betrof niet alleen het schip maar zeker ook het machinepark op de werf. Zo kwamen er stoommachines voor trekkracht op de hellingen en het aandrijven van knip-, stans- en buigapparaten, maar ook het hijswerk werd gemechaniseerd. De aard van het werk veranderde en zeker ook het aanzicht van de werf. Alle bedrijfsprocessen moesten goed op elkaar afgestemd worden. Dat betekende dat ieder onderdeel van het bouwproces op de werf een efficiënte plaats kreeg, alles gericht op het eindresultaat – het schip – en het voorkomen van ingewikkeld en tijdrovend transport van onderdelen. Het stroomlijnen van het werkproces werd belangrijker, omdat de werfterreinen steeds groter werden. Op een moderne werf waren hijs- en transportkranen essentieel en op de grotere werven vond in de loop van de tijd ook railtransport plaats.
-
Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
-
Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
-
Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
-
De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
-
Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
-
De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
-
De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
-
Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
-
Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
-
Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
-
De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
-
De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?