Ga naar de hoofdinhoud

De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?

De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?

De Nederlandse werven richten zich tegenwoordig allemaal op hun eigen specifieke markt. Dat kan gaan om in serie geproduceerde schepen, zoals Damen uit Gorinchem. Of juist heel gespecialiseerde schepen, zoals Royal IHC uit Kinderdijk. Daarnaast zijn er werven die al heel lang voor zo’n nichemarkt bouwen zoals de werven in het noorden van Nederland die bouwen voor de kustvaart, maar ook binnenvaartwerven en – eigenlijk sinds het begin van deze eeuw – werven die gericht zijn op de bouw van superjachten. Een belangrijk verschil met vroeger is dat werven niet meer alles zelf produceren. Casco’s komen uit landen waar arbeid goedkoper is en er dus goedkoper gelast kan worden. Schepen zijn tegenwoordig een soort bouwpakketten. Op de werf komen alle onderdelen bij elkaar en wordt het schip in elkaar gezet.

0:00 0:00
  • Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
  • Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
  • Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
  • De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
  • Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
  • De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
  • De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
  • Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
  • Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
  • Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
  • De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
  • De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?