Ga naar de hoofdinhoud

De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?

De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?

Als ik het heb over de grote werven in Nederland, dan spreek ik over de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Wilton, Fijenoord, en later samengevoegd in Wilton-Fijenoord, de Koninklijke Maatschappij De Schelde en de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij. Het overgrote deel van wat zij bouwden, was voor de grote Nederlandse scheepvaartbedrijven. Ik heb het dan over zo’n 80 tot soms zelfs periode met 100 procent van alle zeegaande schepen. De rederijen leverden bij hun bestellingen het ontwerp met een lange verlanglijst met wat voor schip het moest worden. In tegenstelling tot de tijd van de houten scheepsbouw, had de moderne scheepswerf vaak weinig over het ontwerp te zeggen. De taak van de werf was om ervoor te zorgen dat het schip volgens wens en het liefst zo snel mogelijk werd gebouwd. Veel technische kennis over het bouwen van schepen verschoof hierdoor van de werf naar het scheepvaartbedrijf.

0:00 0:00
  • Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
  • Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
  • Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
  • De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
  • Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
  • De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
  • De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
  • Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
  • Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
  • Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
  • De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
  • De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?