Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
De toenmalige kolonie Nederlands-Indië was van groot belang voor de Nederlandse scheepsbouw. Dan heb ik het hier over de bouw van grote zeeschepen. Die komt langzaam op met de opkomst van de stoomvaart in het midden van de 19de eeuw. Stoomschepen zorgden voor de mogelijkheid van een regelmatige en betrouwbare verbinding tussen Nederland en de koloniën in Nederlands-Indië. Twee Nederlandse scheepvaartbedrijven, ook wel rederijen genoemd, zagen hier interessante mogelijkheden voor de handel. Dit waren de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ en de Rotterdamsche Lloyd. Ook de Nederlandse overheid had serieuze interesse en wel voor het vervoer van overheidsambtenaren, militairen, post en vracht. In een contract met de twee reders maakte de overheid in 1887 onder andere afspraken over prijzen, afvaarten en de duur van de reis. Ook werd bepaald dat alle schepen gebouwd moesten worden in Nederland. Dit bleek voor de grote Nederlandse werven een belangrijke kans om het vertrouwen te winnen van de Nederlandse rederijen die tot dan toe voornamelijk hun schepen bestelden in het buitenland. Tot aan de Tweede Wereldoorlog zouden zij de belangrijkste klanten blijven voor de grote scheepsbouwers.
-
Vanaf 1870 worden schepen steeds groter. Wat heeft dit voor gevolgen voor de locatie van scheepswerven?
-
Werven zijn eeuwenlang familiebedrijven. Waarom verdwijnt dit type werven vanaf 1850?
-
Nieuwe schepen zijn van ijzer en varen op stoom. Wat betekent dit voor de manier van werken op een scheepswerf vanaf 1870?
-
De snelle vooruitgang in wetenschappelijke kennis verandert de manier van bouwen. Hoe komen de bouwers van schepen aan nieuwe kennis?
-
Nederlands-Indië – het huidige Indonesië – is tot 1949 een kolonie van Nederland. Welke rol speelt deze relatie in de bouw van grote zeeschepen in Nederland?
-
De grote reders bestellen hun schepen in Nederland. Welke invloed heeft deze groep op Nederlandse werven?
-
De markt voor nieuwe schepen wordt vanaf 1960 slechter. Hoe reageren scheepswerven hierop?
-
Schepen worden steeds groter, maar het bouwen ervan levert minder op. Waarom verdienen scheepswerven niet meer aan de constructie van grotere schepen?
-
Vanaf 1960 gaat de Nederlandse scheepsbouw er economisch op achteruit. Wat doet de overheid om de sector te helpen?
-
Na 1983 heeft de Nederlandse scheepsbouw zich opnieuw uitgevonden. Wat hebben scheepswerven geleerd van het verleden?
-
De maritieme sector is belangrijk voor Nederland. Welke rol speelt de overheid om dat in stand te houden?
-
De Nederlandse scheepsbouwsector bouwt complexe schepen. Hoe onderscheiden Nederlandse werven zich van buitenlandse concurrenten?