Ga naar de hoofdinhoud
24 T/M 26 MEI

Reddingbootweekend van de KNRM

Het Maritiem Museum Rotterdam staat stil bij het 200-jarig bestaan van het KNRM.

25 en 26 mei: Reddingbootweekend van de KNRM

Op 25 en 26 mei zijn de reddingboten 'Dolphin', 'Koningin Juliana' , 'Johanna Louisa' en 'Van Rietschoten' te bezoeken van 12:00-16:00u.

Deze Engelse reddingboot uit 1965 was het eerste Clyde Class schip waarbij de bemanning 24/7 aan boord bleef en de eerste dubbelwandige, stalen reddingsboot.

Het ontwerp kwam voort uit een 10-jarig onderzoek en vertegenwoordigde een radicale verandering bij het reddingwezen. Na 22 jaar als reddingsboot ‘Charles H Barrett’ is ze in 1990 uit de vaart genomen en in 2002 is verkocht aan een Nederlandse eigenaar. Het schip werd omgedoopt tot ‘Dolphin’ en verbouwd tot een privé en charter schip.

In 1963 komt reddingboot ‘Koningin Juliana’ in dienst bij de Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM).

Dit type reddingboot was sneller, betrouwbaarder en veiliger dan eerdere roei- en stoomreddingboten. Daarnaast beter te manoeuvreren door de dubbele roeren. Vanaf de jaren tachtig worden ook dit soort reddingboten ingehaald door technologische ontwikkelingen en vervangen door nog snellere reddingboten. Ondanks 30 jaar dienst op een van de drukste vaarroutes van Nederland – de Nieuwe Maas – verkeert de ‘Koningin Juliana’ nog in een uitstekende staat.

In de 25 jaar dat de reddingboot ‘Johanna Louisa’ dienst deed (1968-1993) op het reddingstation IJmuiden, was het betrokken bij veel reddingen.

Inmiddels doet de reddingboot dienst als public relations reddingboot voor de KNRM. Want met zo’n bijzondere reddingboot blijft het een indringende kennismaking bieden met het reddingwerk op zee. De ‘Johanna Louisa’ is een zelf richtende reddingboot van de zogenaamde Carlot-klasse, waarvan er sinds 1960 vijf zijn gebouwd voor de toenmalige Koninklijke Noord- en Zuid-Hollandsche Redding Maatschappij

Deze uit Denemarken afkomstige eiken strandreddingboot ging vanaf Texel het water in onder de naam ‘Eierland’.

Door de jaren heen zou deze strandmotorreddingboot nog twee keer van naam veranderen. De ‘Van Rietschoten’ werd tot 1980- ingezet als reddingboot vanuit de Waddeneilanden, Den Helder en Harlingen. Ook werd de reddingboot gemoderniseerd en uitgerust met radar, radarantenne en reen radarreflector. Later werden ook in Nederland motorstrandreddingboten gebouwd, maar dan van teak. Pas in de jaren negentig werden deze reddingsloepen stapsgewijs vervangen door rib’s.

Boek tickets