Ga naar de hoofdinhoud
🫧 'Plons! De toekomst van de zee' opent over
999
Kom jij ook?
🫧 'Plons! De toekomst van de zee' opent over
999
Kom jij ook?
🫧 'Plons! De toekomst van de zee' opent over
999
Kom jij ook?
🫧 'Plons! De toekomst van de zee' opent over
999
Kom jij ook?
🫧 'Plons! De toekomst van de zee' opent over
999
Kom jij ook?

Station Horizon

Het laatste station in de tentoonstelling 'Bestemming Havenstad' is Horizon. Hier kijken we vooruit naar de toekomst van de havenstad Rotterdam. Ieder jaar geven we de vloer aan een nieuwe gastcurator.

Het station van de metrolijn ‘Bestemming Havenstad’ dat niet gaat over het verleden of het heden van Rotterdam en zijn haven. Station Horizon gaat over wat er nog niet is, maar misschien wel komt. In dit station geven we je een blik op de toekomst. Maar dat doen we niet zelf. Dat doen mensen van buiten het museum die zich dag in, dag uit met die toekomst bezig houden.

Elk jaar is het ‘station Horizon’ het podium voor een gastcurator. Dat kan een wetenschapper zijn, een architect, econoom, milieu-deskundige, kunstenaar of een futuroloog. Zij geven op deze plek antwoord op die ene allesomvattende vraag: ‘Hoe ziet de havenstad Rotterdam er in de toekomst uit?’ Zodat je in ‘station Horizon’ niet naar de horizon kunt kijken, maar er óverheen. Welkom in het Rotterdam van de toekomst.

De erfenis van het koloniaal en slavernijverleden reikt verder dan de uitbuiting van land, grondstoffen en fysieke krachten van slaafgemaakten. Vanuit superioriteitsdenken legde het Westen de gekoloniseerde bevolking hun taal, cultuur en religie op. Dit tastte het zelfbeeld en het cultureel erfgoed van de inheemsen, de tot slaafgemaakten en de marrons aan, met als gevolg dat hun authentieke expressie is onderdrukt.

Serana Angelista (Foto: Ashley Röttjers)
Jaasir Linger (Foto: Ashley Röttjers)

Eén dijk, twee sluizen, twee strategieën

Om klimaatverandering ver voorbij 2100 het hoofd te kunnen bieden. en de stad en de haven beter, veiliger en natuurlijker te maken, pleiten we voor een nieuw systeem van dijken in de regio Rotterdam: een nieuwe route en lay-out voor dikring 14 waarbij de Maeslandtkering bovendien wordt vervangen door een sluis bij Pernis. Een tweede sluis kan worden gebouwd bij Brienenoord. Op die manier krijgt de stad Rotterdam zijn eigen zoetwaterbassin. Dat is hard nodig in een toekomst waarin zoet water steeds schaarser gaat worden.

Zonder de invloed van de haven wordt de stad Rotterdam een "Sponsstad - een stad die water kan vasthouden. In het havengebied zelf kan de dijk meer richting het binnenland worden aangelegd. Op die manier ontstaat er veel meer ruimte voor het deltagebied waarin de haven ligt en de bijbehorende ecologie. In dit nieuwe gebied kan de haven veranderen in een eilandenrijk dat is samengesteld uit 'haveneilanden' in een natuurlijk landschap. Hiermee kiezen haven en stad ieder voor verschillende oplossingen om het hoofd te bieden aan klimaatverandering en zeespiegelstijging.

Haveneilanden

Ook in de toekomst zal de haven vooral worden gebruikt voor havenactiviteiten. Op de Noordzee is ruimte voor drijvende haveneilanden. Misschien is hier in de toekomst zelfs ruimte voor een raketbasis om de ruimte te kunnen verkennen.

Voedselhaven

Voedsel is een cruciaal onderdeel van de havereconomie. Wij stellen voor om de productie van en de handel in voedingswaren in de haven zelf te brengen. Op die manier wordt de link tussen productie, handel en transport aanzienlijk sterker en korter.

Energiehaven

In de toekomst zullen alle industriele activiteiten worden aangedreven door elektricitet die op duurzame manier is opgewekt door windmolens en zonneparken. De energie van de verdere toekomst is op nucleaire basis, die in de haven kan worden opgewekt.

Boek tickets